Matteo Myderwyk - AFFR

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

De stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) is opgericht in 2000 en organiseerde dat jaar het eerste architectuur filmfestival ter wereld. Er volgden volwaardige edities in 2001 en 2003. In 2007 maakte AFFR een hernieuwde start en in 2009 breidde het festival flink uit in bezoekersaantallen en programmering.

Lees meer

Organisatie

Hieronder vindt u meer informatie over stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam.

Lees meer

Pers

Persinformatie

Lees meer
  • Fondsen, Sponsoring & Partners AFFR wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal publieke en private fondsen, door een groeiend aantal sponsoren en door een brede range aan onderwijs-, programma- en mediapartners. Lees meer
  • Filmmakers Dit is de informatiepagina voor filmmakers & professionals Lees meer
  • Inzending films Ben je een filmmaker, -producent of distributeur en heb je een speelfilm, documentaire, animatiefilm of short? Lees meer

Sprekers

Matteo Myderwyk

Matteo Myderwyk

De jonge Amsterdamse pianist Matteo Myderwyk componeert zijn eigen muziek. Sinds 2017 brengt Excelsior Recordings zijn albums uit; To Move (2017), Verses (2018), Ataraxia (2019), Parabel (2020).

De jarenlange opleiding als klassiek pianist aan het conservatorium leerde hem vooral om muziek van zijn helden Bach, Liszt en Messiaen achter te laten en zijn eigen muzikale taal te vinden. Allereerst besloot hij om alle klassieke regels van zich af te gooien, zo belandde hij in de wondere wereld van de free-jazz. Muziek maken zonder vooraf gemaakte afspraken; om als doel te hebben om in het moment muziek te maken. Dit was gelijk de belangrijkste les die hij leerde in deze experimentele periode; muziek staat niet op papier maar wordt in het moment gemaakt.

Daarnaast is Matteo veel oude films zonder geluid gaan begeleiden in filmhuizen; dit werden zelf geïmproviseerde live soundtracks bij speelfilms. Toen hij op Into The Great Wide Open 2017 een geïmproviseerde live-soundtrack speelde contracteerde Excelsior hem na afloop om een improvisatie pianoalbum op te nemen. Dit werd Matteo’s debuutalbum To Move, opgenomen in een concertzaal zonder voorbereiding en zonder vooropgezet plan. Opvolger Verses is ook een geïmproviseerd album opgenomen in een studio zonder een vleugel maar op een gedempte piano om zo een intiem album te maken. Ataraxia is het eerste pianoalbum van Matteo met composities en is in januari 2019 uitgebracht. Hoewel zijn albums alleen een piano klinkt is dit live lang niet altijd het geval. Parabel is het album waarop Matteo voor het eerst zijn synthesizers laat horen. 

Zijn muziek evolueert constant en zijn liveshows zijn zeer gevarieerd. Vaak genoeg breekt hij met de traditionele wetten door voortdurend te improviseren met keuzes van instrumenten en zo verschijnt hij met een arsenaal aan synthesizers, beatmachines en orgels op evenzoveel verschillende podia. Van een festival, naar een club, een kerk of concertzaal.

Foto: Melissa Verhoeven

film • stad • architectuur 6 - 10 okt. 2021
Ja, ik accepteer cookies

AFFR gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. 
Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.

Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.