
In het alledaagse leven in Rusland lijkt er soms weinig verschil te zijn, maar onder het oppervlak is alles drastisch veranderd sinds Poetin Oekraïne binnenviel. Russische journalist Asya Zolnikova, correspondent van De Architect, geeft een kritische overzicht van de huidige staat van de Russische architectuur. Zolnikova is een architectuurjournalist bij Meduza, een onafhankelijk Russisch platform voor journalistiek. Aansluitend wordt de film GES-2 vertoond, over de renovatie van een voormalige energiecentrale door de Renzo Piano Building Workshop, gesponsord door oligarch Leonid Mikhelson. Na afloop zal Merel Pit, hoofdredacteur van De Architect, de filmmaker Nastia Korkia interviewen.
GES-2 (Nastia Korkia, 2021)
Een Russische oligarch geeft Renzo Piano opdracht om GES-2, een voormalige elektriciteitscentrale tegenover het Kremlin, om te vormen tot een ruimte voor hedendaagse kunst. De debuutfilm van Nastia Korkia ziet af van een chronologische benadering, en slaagt er op moedige wijze in om een alomvattend verhaal te vertellen over de creatieve energie die nodig is om deze voormalige industriële ruimte nieuw leven in te blazen. Gedurende een periode van vijf jaar volgde zij bouwvakkers, curatoren, kunstenaars en bewakers. De documentaire biedt een inkijk in een gebouw dat weerstand biedt tegen ruimtelijke logica, maar dat toch weet te functioneren. Humoristisch en zonder pretenties, GES-2 is een boeiende herinnering aan de transformatieve kracht van architectuur en kunst.
Lees Asya Zolnikova’s artikel over GES-2 voor De Architect hier