
Over The Taking
Film beïnvloedt onze kijk op het landschap. Neem Monument Valley, op de grens tussen Utah en Arizona. Dit is een cinematografisch landschap, een landschap dat je niet meer los kunt zien van de films waarin het een decor vormde. Zo’n landschap is ook een vorm van culturele toe-eigening: tussen de indrukwekkende rotsformaties van Monument Valley zijn tientallen westerns opgenomen die de mythe voedden van de heroïsche verovering van Amerika. Film als een nieuwe vorm van kolonisatie, die de oorspronkelijke bewoners, de Navajo, tot vreemden maakte. In The Taking wordt deze mythe op aanstekelijke wijze geanalyseerd. Een visueel overrompelende film, een must-see voor elke film- en landschapsliefhebber.
Over Martin Koolhoven
Martin Koolhoven is een van Nederlands meest succesvolle filmmakers, die zowel eigen scenario’s verfilmde als die van anderen. Martin eet en drinkt film; over hem schreef HP De Tijd ooit dat er celluloid door zijn aderen stroomt. Hij begon met kleine arthouse films, maar via kaskrakers als Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter, maakte hij onlangs zijn internationale debuut met Brimstone, de eerste Nederlandse western die aan meer dan tachtig landen werd verkocht.