Ontwerpen in het tijdperk van de mens - AFFR

Programma

Met trots presenteren wij u de elfde editie van het Architectuur Filmfestival Rotterdam. Wederom heeft onze redactie - bijgestaan door een team van kritische kijkers - een scala aan films over stad en architectuur gescout, geselecteerd en in een prikkelend programma bijeengebracht. Portretten van meer of minder bekende ontwerpers, activistische essays over urgente problemen, hilarische reflecties op lang vervlogen tijden...

Lees meer

Blokkenschema

Maak een keuze uit meer dan 85 films, talkshows en debatten.

Lees meer

Opening Night 2019

Op woensdag 9 oktober start de elfde editie van AFFR met de Europese première van The Real Thing (Benoit Felici, 2018). In zijn zoektocht naar levensgrote replica’s van bekende gebouwen en structuren vindt Benoit Felici een London Bridge in Shanghai, Sint-Pietersbasiliek in Ivoorkust en de Taj Mahal in Dubai. Eenvoudige kopieën, lucratieve marketingtechniek of grootschalige toeristenpleister? Na de film is...

Lees meer

Kaartverkoop

De kaartverkoop van AFFR 2019 is gestart.

Bij AFFR kun je iedere dag losse kaartjes kopen voor alle films van het festival. Met een Festivalpas kun je alle films op het festival bekijken, inclusief de openingsavond in Theater Rotterdam. Wil je een hele dag onder de pannen zijn zonder te hoeven kiezen, koop dan Architectenweb Best of AFFR-pas met een selectie...

Lees meer

Lost in Transition

Enorme bevolkingsgroei, klimaatverandering, massamigratie en toenemende sociale ongelijkheid; de wereld is momenteel onderhevig aan grote verandering. Onzekerheid neemt toe nu nieuwe grootmachten opkomen, de invloed van het populisme groeit en het Europese project onder steeds meer druk komt te staan. AFFR 2019 onderzoekt hoe onze manier van denken en leven drastisch zal moeten veranderen om een leefbaarder en gelijkwaardiger samenleving...

Lees meer

Informatie

De elfde editie van AFFR vindt plaats van 9 t/m 13 oktober 2019. Na de openingsfilm in Theater Rotterdam, vindt het festival de andere dagen onderdak in LanterenVenster Rotterdam. Ook dit jaar verwelkomt AFFR tientallen internationale filmmakers en zal het naar verwachting worden bezocht door 7500 liefhebbers van film, stad en architectuur van over de hele wereld.

Lees meer

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

De stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) is opgericht in 2000 en organiseerde dat jaar het eerste architectuur filmfestival ter wereld. Er volgden volwaardige edities in 2001 en 2003. In 2007 maakte AFFR een hernieuwde start en in 2009 breidde het festival flink uit in bezoekersaantallen en programmering.

Lees meer

Organisatie

Hieronder vindt u meer informatie over stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam.

Lees meer

Pers

Persinformatie

Lees meer
  • Fondsen, Sponsoring & Partners AFFR wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal publieke en private fondsen, door een groeiend aantal sponsoren en door een brede range aan onderwijs-, programma- en mediapartners. Lees meer

A Concrete Cinema (Luz Ruciello, 2017) best gewaardeerde film AFFR 2019

De film 'A Concrete Cinema' van de regisseur Luz Ruciello, is door het publiek verkozen als beste film van AFFR 2019. De film behaalde de hoogste gemiddelde score. De film duikt in het leven van Omar, die metselaar van beroep…
Lees meer

Ontwerpen in het tijdperk van de mens

Films die visueel bewijs leveren van het bestaan van het antropoceen hebben een belangrijke bijdrage in het ontstaan van bewustzijn over de problemen waar we voor staan. Deze editie van AFFR toont een flink aantal van dergelijke documenten.

door Marieke Berkers

We leven in een gespleten wereld. Aan de ene kant zorgt de mensheid ervoor dat het klimaat en de natuur van de planeet aarde zich op zorgwekkende wijze ontwikkeld. De mens is de ontwikkeling van de planeet dermate gaan domineren dat wetenschappers het tijdperk waarin we leven hebben omgedoopt tot antropoceen. Aan de andere kant luiden steeds meer mensen de alarmklok en ontstaat bewustzijn over de problemen waar we voor staan. Films die visueel bewijs leveren van het bestaan van het antropoceen hebben daar een belangrijke bijdrage in. Deze editie van AFFR toont een flink aantal van dergelijke documenten. Deze verhalen helpen bij het doorgronden van de opgaven waar we voor staan en stimuleren het denken over alternatieven voor omgang met onze planeet. Een opgave waarbij voor architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten een belangrijke rol is weggelegd.

Alle films maken duidelijk dat een ‘apocalyps’ niet meer naderend is, maar gearriveerd is. Zo laat bijvoorbeeld de Nederlandse fotograaf Kadir van Lohuizen met zijn filmserie over de stijgende zeespiegel zien dat de inwoners van Bangladesh het water nu al letterlijk aan de lippen staat.

Het is dan ook niet vreemd dat documentairemakers bij het tonen van die werkelijkheid steeds vaker grijpen naar de beeldentaal van het genre van rampenfilm. Zo begint bijvoorbeeld de documentaire Anthropocene: The Human Epoch met een beeld van een immense vlammenzee. Een symbolische waarschuwing: de wereld staat in vuur en vlam. Als de thematiek niet zo verontrustend zou zijn geweest zou je de film oogstrelend kunnen noemen. Want filmmakers Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier en Edward Burtynsky zoomen voor Antropocene in op de epische werkelijkheid die het door mensen gedomineerde tijdperk oplevert: diepe mijnen waarin de mens verwordt tot mier, duizelingwekkend grote fabriekscomplexen of tot ver voorbij de horizon uitgestrekte landbouwarealen.

Dat de systemen die de mens onder het mom van de vooruitgang bouwde vaak grenzeloos complex geworden zijn toont de film Soyalism van Enrico Parenti en Stefano Liberti. Deze documentaire brengt haarfijn in beeld hoe onze voedselketen een verziekt systeem is geworden waar zo ongeveer de hele wereld een rol in heeft. Daarbij doen voor velen de voordelen – goedkoop vlees of hoge winsten uit massaproductie van vlees – de ogen sluiten voor de nadelen – vervuild grondwater en de kap van regenwoud.

Wat is de prijs van deze ‘vooruitgang’? En wie betaalt deze? Dat is de vraag Jasmin Herold en Michael Beamish in de film Dark Eden stellen nadat ze zijn aanbeland in Fort Mc Murray in Noord Canada. Hier ligt het grootste olie-gerelateerde industrieterrein ter wereld. Hun zoektocht resulteert uiteindelijk ongewild in een echte rampenfilm. Ze ondervinden aan den lijve een ware apocalyps. Een waarschuwing dat de mens uiteindelijk nog steeds weinig grip heeft op heel veel processen in het leven.

Dat die processen soms ook tot verrassende resultaten kunnen leiden laat de documentaire Natura Urbana van Matthew Gandy zien. Hij toont hoe de Berlijnse ‘Brachen’, de lege locaties in de stad Berlijn die ontstonden als gevolg van bombardementen of de verdeeldheid van Oost- en West-Berlijn, een keur aan bio-diversiteit op hebben geleverd. Natuur is overal, verweven met zelfs de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van onze steden, zo blijkt uit deze film. Maar het resultaat is mooi: een laboratorium voor botanisten of oase van rust voor de bewoners van de stad. Zoals de filmmaker zelf zegt: ‘A marvel of non-design’.

Natura Urbana: The Brachen of Berlin
Zaterdag 12 oktober, 16.45
Goethe Institut Event

Dark Eden
Vrijdag 11 oktober, 23.00

Soyalism
Vrijdag 11 oktober, 16.30
Inleiding door Marieke Berkers

Anthropocene: The Human Epoch
Zaterdag 12 oktober, 21.00

Lost in Transition with Kadir van Lohuizen
Vrijdag 11 oktober, 21.15

Natura Urbana: The Brachen of Berlin – zaterdag 12 oktober, 16.45, Goethe Institut Event

Dark Eden – vrijdag 11 oktober, 23.00

Soyalism – vrijdag 11 oktober, 16.30, inleiding door Marieke Berkers

Anthropocene: The Human Epoch – zaterdag 12 oktober, 21.00

Lost in Transition with Kadir van Lohuizen – vrijdag 11 oktober, 21.15

film • stad • architectuur 7 - 11 okt. 2020
Ja, ik accepteer cookies

AFFR gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. 
Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.

Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.