Elektrisch schaduwspel - AFFR

Programma

Met trots presenteren wij u de elfde editie van het Architectuur Filmfestival Rotterdam. Wederom heeft onze redactie - bijgestaan door een team van kritische kijkers - een scala aan films over stad en architectuur gescout, geselecteerd en in een prikkelend programma bijeengebracht. Portretten van meer of minder bekende ontwerpers, activistische essays over urgente problemen, hilarische reflecties op lang vervlogen tijden...

Lees meer

Blokkenschema

Maak een keuze uit meer dan 85 films, talkshows en debatten.

Lees meer

Opening Night 2019

Op woensdag 9 oktober start de elfde editie van AFFR met de Europese première van The Real Thing (Benoit Felici, 2018). In zijn zoektocht naar levensgrote replica’s van bekende gebouwen en structuren vindt Benoit Felici een London Bridge in Shanghai, Sint-Pietersbasiliek in Ivoorkust en de Taj Mahal in Dubai. Eenvoudige kopieën, lucratieve marketingtechniek of grootschalige toeristenpleister? Na de film is...

Lees meer

Kaartverkoop

De kaartverkoop van AFFR 2019 is gestart.

Bij AFFR kun je iedere dag losse kaartjes kopen voor alle films van het festival. Met een Festivalpas kun je alle films op het festival bekijken, inclusief de openingsavond in Theater Rotterdam. Wil je een hele dag onder de pannen zijn zonder te hoeven kiezen, koop dan Architectenweb Best of AFFR-pas met een selectie...

Lees meer

Lost in Transition

Enorme bevolkingsgroei, klimaatverandering, massamigratie en toenemende sociale ongelijkheid; de wereld is momenteel onderhevig aan grote verandering. Onzekerheid neemt toe nu nieuwe grootmachten opkomen, de invloed van het populisme groeit en het Europese project onder steeds meer druk komt te staan. AFFR 2019 onderzoekt hoe onze manier van denken en leven drastisch zal moeten veranderen om een leefbaarder en gelijkwaardiger samenleving...

Lees meer

Informatie

De elfde editie van AFFR vindt plaats van 9 t/m 13 oktober 2019. Na de openingsfilm in Theater Rotterdam, vindt het festival de andere dagen onderdak in LanterenVenster Rotterdam. Ook dit jaar verwelkomt AFFR tientallen internationale filmmakers en zal het naar verwachting worden bezocht door 7500 liefhebbers van film, stad en architectuur van over de hele wereld.

Lees meer

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

De stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) is opgericht in 2000 en organiseerde dat jaar het eerste architectuur filmfestival ter wereld. Er volgden volwaardige edities in 2001 en 2003. In 2007 maakte AFFR een hernieuwde start en in 2009 breidde het festival flink uit in bezoekersaantallen en programmering.

Lees meer

Organisatie

Hieronder vindt u meer informatie over stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam.

Lees meer

Pers

Persinformatie

Lees meer
  • Fondsen, Sponsoring & Partners AFFR wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal publieke en private fondsen, door een groeiend aantal sponsoren en door een brede range aan onderwijs-, programma- en mediapartners. Lees meer

A Concrete Cinema (Luz Ruciello, 2017) best gewaardeerde film AFFR 2019

De film 'A Concrete Cinema' van de regisseur Luz Ruciello, is door het publiek verkozen als beste film van AFFR 2019. De film behaalde de hoogste gemiddelde score. De film duikt in het leven van Omar, die metselaar van beroep…
Lees meer

Elektrisch schaduwspel

Vandaag de dag kunnen we ons afvragen of het mogelijk is om de werkelijkheid te tonen. Deze vraag is van grote invloed op het werk van Mario Botta, de recente winnaar van de Ratzinger-prijs.

door Patrick Healy

In een grot bekijken gevangenen beelden die van achter hen op de muur worden geprojecteerd. Terwijl spelers hun poppen langs de borstwering bewegen, creëren ze schaduwen met een voorliggend vuur. Dit is een primair platonisch verhaal (mythos). Omdat ze vastgeketend zijn en alleen vooruit kunnen kijken, zijn de toeschouwers zich niet bewust van de deceptie: de schaduwen zijn niet de poppen zelf. Een gevangene ontsnapt en raakt verblindt door het bovengrondse zonlicht. De verblinde voortvluchtige herstelt zijn zicht en bevestigd de oorsprong van het flikkerende, misleidende schaduwspel, en de nieuwe realiteit van waarheid en licht. Deze nieuwe realiteit blijkt onuitsprekelijk. De zojuist geëmancipeerde gevangene voelt zich genoodzaakt terug te keren en de anderen te vertellen over zijn ontdekking van de waarheid van vormen, en de illusies van de fenomenale wereld waarin ze worden vastgehouden.

Vandaag de dag kunnen we ons afvragen of het mogelijk is om de werkelijkheid te tonen. Deze vraag is van grote invloed op het werk van Mario Botta, de recente winnaar van de Ratzinger-prijs. Paus Franciscus merkte tijdens de prijsuitreiking op dat heilige gebouwen noodzakelijk zijn voor de bestrijding van het ‘dehumaniserende urbanisme’. Botta heeft zichzelf volledig gewijd aan het creëren van heilige ruimte. Hij erkent architectuur als een gezamenlijke daad, maar benadrukt dat het autonome erfgoed van architectuur nog steeds afkomstig is van krachten, vormen, functie, een rationele erfenis en de irrationele subjectiviteit inherent aan de visie van de architect.

Met Botta vindt een reactie plaats tegen de ‘onttoverde wereld’ (Max Weber) en het ‘verlies van aura’ (Walter Benjamin) door de nadruk te leggen op de ethische in plaats van de esthetische dimensie in het begrip van heilige ruimte. Zijn concept van het dialectische spel tussen grondgebied en gebouwd project verwijst ook naar de dichotomie tussen cultuur en natuur. De waarheid van volume (te zien in heldere geometrie, zoals de Platonische veelvlakken in Timeaus) en leegte die de ervaring van het sublieme mogelijk maken.

De werkelijkheid van het lichtspel dat buitenkant met binnenkant verenigd, oppervlakte en diepte, het uitwendige licht en inwendige distributie, is de sleutel tot de organisatie van ruimte. Het vereist een enorme nederigheid om te leren hoe traditie zonder parodie uitgevoerd kan worden. Het opwekken van een gelaagde, diepere ervaring door middel van fundamentele vormen, waar de kracht van de bouwkunst de aarde en wereld kan communiceren, en tegelijkertijd onderdak creëert en een eerbied voor de wereld opwekt. Losgerukt uit de donkere aarde ontstaat een grote kracht en gratie waarmee door middel van cultuur gegeven kan worden: cultivering. Zoals de Vedas vertellen is het heilige te vinden in steen en water, zon en aarde, eten en drinken, dier en mens. Rituelen geven expressie aan een theologie van steen, of andere materialen. Een Vedische lofzang waarin de weerklank is te horen van alles wat bestaat.

Deze documentaires en films zoeken naar een nieuwe culturele samenklank, als huis, heiligheid, het overweldigende gevoel van dat wat geheel ‘ander’ is, de subtiele afstemming op gebied en objecten, de relatie tussen cultuur en natuur, de macht van transformatie door aardse liefde. Waarmee men raakt aan het onzichtbare en onuitspreekbare, en alle verwondering en filosofie niet verwordt tot een aspect van het verleden maar een ontzagwekkende Urspring, de letterlijke oorsprong, een bevrijding van de essentie.

Mario Botta. The Space Beyond
Vrijdag 11 oktober, 21.00

Zaterdag 12 oktober, 19.00

Mario Botta. The Space Beyond

Vrijdag 11 oktober, 21.00
Zaterdag 12 oktober, 19.00

film • stad • architectuur 7 - 11 okt. 2020
Ja, ik accepteer cookies

AFFR gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. 
Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.

Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.