Film beïnvloedt onze kijk op het landschap. Neem Monument Valley, op de grens tussen Utah en Arizona. Dit is een cinematografisch landschap, een landschap dat je niet meer los kunt zien van de films waarin het een decor vormde. Zo’n landschap is ook een vorm van culturele toe-eigening: tussen de indrukwekkende rotsformaties van Monument Valley zijn tientallen westerns opgenomen die de mythe voedden van de heroïsche verovering van Amerika. Film als een nieuwe vorm van kolonisatie, die de oorspronkelijke bewoners, de Navajo, tot vreemden maakte. In The Taking wordt deze mythe op aanstekelijke wijze geanalyseerd. Een visueel overrompelende film, een must-see voor elke film- en landschapsliefhebber.
The Taking
Film beïnvloedt onze kijk op het landschap. Neem Monument Valley, op de grens tussen Utah en Arizona. Dit is een cinematografisch landschap, een landschap dat je niet meer los kunt zien van de films waarin het een decor vormde. Zo’n landschap is ook een vorm van culturele toe-eigening: tussen de indrukwekkende rotsformaties van Monument Valley zijn tientallen westerns opgenomen die de mythe voedden van de heroïsche verovering van Amerika. Film als een nieuwe vorm van kolonisatie, die de oorspronkelijke bewoners, de Navajo, tot vreemden maakte. In The Taking wordt deze mythe op aanstekelijke wijze geanalyseerd. Een visueel overrompelende film, een must-see voor elke film- en landschapsliefhebber.

