Cane Fire - AFFR
4–8 okt 2023
film • stad • architectuur

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

Alles over de geschiedenis van AFFR

Lees meer

Organisatie

Meer informatie over de organisatie van de Stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam vindt je hier.

Lees meer

Contact

Post- en bezoekadres, contactgegevens

Lees meer

Extra tickets
Do the Right Thing
verkoop start 6 juni, 12:00

De speciale screening van Spike Lee's Do the Right Thing was binnen drie dagen uitverkocht! Vanwege de grote vraag komt er daarom een - beperkt - aantal extra tickets beschikbaar. De verkoop start op dinsdag 6 juni om 12:00, wees…
Lees meer

Cane Fire

Cane Fire

Redacteur en filmmaker Anthony Banua-Simon, gaat op zoek naar de verloren Lois Weber-film Cane Fire die op het Hawaiiaanse eiland Kaua'i is opgenomen. De film uit 1934 bevat mogelijk het enige bewegende beeld van zijn overgrootvader Alberto, een Filippijnse plantagearbeider die figureerde op de set. Banua-Simon realiseert zich al snel dat er een veel belangrijker verband is tussen de plantage en de filmindustrie. Banua-Simon's Cane Fire onthult hoe cinema de weg heeft vrijgemaakt voor de Amerikaanse regering en de vijf families die de plantages op Hawaï controleerden om hun wurggreep over de archipel te vergroten. Films zoals Elvis Presley's Blue Hawaii verkochten een beeld van Kaua'i als een paradijs waarin de lokale bevolking naar de achtergrond werd geduwd. Toen het toerisme de suikerriet- en ananasplantages verdrong, ging de uitbuiting in een nieuwe gedaante door. Het filmessay van Banua-Simon is een woedend, maar overtuigend familieportret op een eiland dat nog steeds worstelt met de bevrijding van generaties kolonialisme.

Redacteur en filmmaker Anthony Banua-Simon, gaat op zoek naar de verloren Lois Weber-film Cane Fire die op het Hawaiiaanse eiland Kaua'i is opgenomen. De film uit 1934 bevat mogelijk het enige bewegende beeld van zijn overgrootvader Alberto, een Filippijnse plantagearbeider die figureerde op de set. Banua-Simon realiseert zich al snel dat er een veel belangrijker verband is tussen de plantage en de filmindustrie. Banua-Simon's Cane Fire onthult hoe cinema de weg heeft vrijgemaakt voor de Amerikaanse regering en de vijf families die de plantages op Hawaï controleerden om hun wurggreep over de archipel te vergroten. Films zoals Elvis Presley's Blue Hawaii verkochten een beeld van Kaua'i als een paradijs waarin de lokale bevolking naar de achtergrond werd geduwd. Toen het toerisme de suikerriet- en ananasplantages verdrong, ging de uitbuiting in een nieuwe gedaante door. Het filmessay van Banua-Simon is een woedend, maar overtuigend familieportret op een eiland dat nog steeds worstelt met de bevrijding van generaties kolonialisme.

Club Fountainhead Club Fountainhead
film • stad • architectuur 4 - 8 okt. 2023