The Spirit of Experimentation: Interview met Chad Freidrichs - AFFR

Lost in Transition

Enorme bevolkingsgroei, klimaatverandering, massamigratie en toenemende sociale ongelijkheid; de wereld is momenteel onderhevig aan grote verandering. Onzekerheid neemt toe nu nieuwe grootmachten opkomen, de invloed van het populisme groeit en het Europese project onder steeds meer druk komt te staan. AFFR 2019 onderzoekt met het thema ‘Lost in Transition’ hoe onze manier van denken en leven drastisch zal moeten veranderen...

Lees meer

Kaartverkoop

Bij AFFR kun je iedere dag losse kaartjes kopen voor alle films van het festival. Met een Festivalpas kun je alle films op het festival bekijken, inclusief de openingsavond in Theater Rotterdam. Wil je een hele dag onder de pannen zijn zonder te hoeven kiezen, koop dan Architectenweb Best of AFFR-pas met een selectie van de vijf beste films van...

Lees meer

Film & Architecture Studio

Rotterdam, 5-8 October 2019: course on filmmaking in relation to city and architecture by Jord den Hollander with lectures by Lotte Schreiber and Gys Zevenbergen.

Lees meer

Informatie

De elfde editie van AFFR vindt plaats van 9 t/m 13 oktober 2019. Na de openingsfilm in Theater Rotterdam, vindt het festival de andere dagen onderdak in LanterenVenster Rotterdam. Ook dit jaar verwelkomt AFFR tientallen internationale filmmakers en zal het naar verwachting worden bezocht door 7500 liefhebbers van film, stad en architectuur van over de hele wereld.

Lees meer

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

De stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) is opgericht in 2000 en organiseerde dat jaar het eerste architectuur filmfestival ter wereld. Er volgden volwaardige edities in 2001 en 2003. In 2007 maakte AFFR een hernieuwde start en in 2009 breidde het festival flink uit in bezoekersaantallen en programmering.

Lees meer

Organisatie

Hieronder vindt u meer informatie over stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam.

Lees meer

Pers

Persinformatie

Lees meer
  • Fondsen, Sponsoring & Partners AFFR wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal publieke en private fondsen, door een groeiend aantal sponsoren en door een brede range aan onderwijs-, programma- en mediapartners. Lees meer

FILM & ARCHITECTURE STUDIO

Rotterdam, 5-8 October 2019: course on filmmaking in relation to city and architecture by Jord den Hollander with lectures by Lotte Schreiber and Gys Zevenbergen.
Lees meer
Naar festival

The Spirit of Experimentation: Interview met Chad Freidrichs

Wat zou er gebeuren als striptekenaar een stad ontwerpt? Of als de wereld van de Jetsons echt gebouwd zou zijn? Het klinkt als sciencefiction, maar wie The Experimental City, de openingsfilm van AFFR, bekijkt ziet dat het weinig had gescheeld. In de film vertelt Chad Freidrichs het vergeten verhaal van The Minnesota Experimental City. Een stad ontworpen door striptekenaar en wetenschapper Athelstan Spilhaus, onder een geodesic dome, zonder auto’s en scholen. Dat het meer was dan een klein idee, bewijst wel het feit dat ook Buckminster Fuller en Hubert Humphrey betrokken waren bij het project. AFFR vroeg Chad Freidrichs, die eerder een film maakte over Pruit-Igoe, naar de oorsprong van het project en wat we er vandaag de dag nog van kunnen leren.

How did you learn about the project?
“Initially I wanted to do a project on retrofuturism – the idea of what people in the past thought the future would look like. The era of The Jetsons: that midcentury image of the future. I was searching for a character in that milieu and found Athelstan Spilhaus and his comic strip Our New Age. I knew there would be good visuals, but I didn’t discover a story in his strips.

When I dug deeper into Spilhaus’ biography, I found that he was a scientist, an inventor, and had been the commissioner of the 1962 Seattle World’s Fair. That made him a very compelling character, as well as a very outspoken individual. And when I learned about this plan for the Experimental City in Minnesota (MXC), the state where I was born, that drew me in: what is the Minnesota Experimental City?”.

Why was it so intriguing?
“Firstly, it had a captivating sounding name. And the deeper I got into the specifics of the city and the kind of problems that they were trying to solve, the more I fell in love with the story. And once you see all the other folks involved in the project like Buckminster Fuller, I thought: unbelievable I never heard of this. But there were many people who didn’t know about it. Most people in Minnesota hadn’t.

The project captures the much of the spirit of the 1960s and a specific vision of the future: the idea that a technological approach would lead to a better future. But it wasn’t specific to MXC. It was generalized throughout society. A great example is Walt Disney’s vision for EPCOT, which was strikingly similar to the MXC project.”

Were you surprised to find all these modern techniques like self-driving cars in a more or less similar form in the MXC?
“The MXC had a dual-mode guideway, which is an electrified track, like a metro, that individual cars that can enter and exit. But the cars themselves can also drive on typical streets. So they are dual-mode: both street- and rail-ready. That sounds a little archaic compared to our present-day self-driving cars, which are more reliant on intelligent-computer processes.  I thought it was a really old-fashioned idea, but Elon Musk’s current proposal for a transportation system in Los Angeles with The Boring Company is a dual mode guideway system. It admits cars onto a track and takes them wherever they want to go. It’s automated and takes out the human element.

Songdo, in South Korea, uses similar waste management systems that the MXC would have had. Each time one of these news items pops up about a project that is similar to the MXC, it is always surprising. I’m sitting there reading, like: ‘Oh my god I can’t believe it – that is almost identical to what they were talking about with the MXC, and that was 50 years ago!’.

The idea of urban experimentation was a very popular idea during the 1960’s, and that wasn’t necessarily the case in the years following MXC’s demise. We’re seeing a rise in that kind of thinking in certain planning circles, for better or worse. often using the same language: “urban laboratory”, “experimentation.” These words that people started to fear by the end of the MXC project, are now proudly used proudly – that they’re needed to create a better future. The MXC itself was a dead end, but generically the spirit carried on.”

What happened to Athelstan Spilhaus?
“He went on to other projects. He began focusing on sea cities – both cities built on top of the sea, and underwater. And he really got into toy collecting. His scientific career was already waning at that point. In many ways Spilhaus’ approach to social and urban issues had seen better days. The mentality of top down expertise, and his visions based on this, became suspect to many people.

Spilhaus became a scientific spokesman and became the head of a large scientific organization for a couple of years. He became an elder statesman for a certain kind of science.”

door Jeroen Slot

Op woensdag 10 oktober opent The Experimental City als Europese première de tiende editie van het AFFR. Kaarten kunnen hier gekocht worden.

Film: The Experimental City (2017, USA, 96 min)
Director: Chad Freidrichs
Date: woensdag 10 oktober
Start film: 20:30 uur
Locatie: Jeugdtheater Hofplein, Benthemstraat 13, Rotterdam
Tickets: € 13,50 (incl. AFFR-Party)
Gratis kaartje? Word lid van Club Fountainhead!

🎫 KOOP KAARTEN

film • stad • architectuur 9 - 13 okt. 2019
Ja, ik accepteer cookies

AFFR gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. 
Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.

Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.