Programma AFFR 2018

Met trots presenteren wij u de tiende editie van het Architectuur Filmfestival Rotterdam. Wederom heeft onze redactie - bijgestaan door een team van kritische kijkers - een scala aan films over stad en architectuur gescout, geselecteerd en in een prikkelend programma bijeengebracht. Portretten van meer of minder bekende ontwerpers, activistische essays over urgente problemen, hilarische reflecties op lang vervlogen tijden...

Lees meer

Opening Night

Op woensdag 10 oktober start AFFR zijn tiende editie met de Europese première van The Experimental City (Chad Freidrichs, 2017), een verbluffende documentaire over The Minnesota Experimental City, op zoek naar de stad van de toekomst. De film lijkt relevanter dan ooit en sluit perfect aan op het AFFR 2018-thema Building Happiness. Na de film is er een Q &...

Lees meer

Kaartverkoop

Alle informatie voer losse tickets, Festivalpas en 'Architectenweb Best of AFFR'

Lees meer

Building Happiness

Het thema van AFFR 2018 is ‘Building Happiness’. We leven in een tijd van hoogconjunctuur: er wordt weer op grote schaal gebouwd, ontwikkeld en gespeculeerd; klinkende groeicijfers zijn de norm. De toeristenindustrie draait op volle toeren en steden met aansprekende architectuur worden overspoeld door een miljoenenpubliek. Ondertussen groeit het besef dat ons vooruitgangsdenken niet meer is los te zien van...

Lees meer

Informatie

De tiende editie van AFFR vindt plaats van 10 t/m 14 oktober 2018. Na de openingsfilm in een nog nader te bepalen locatie, vindt het festival de andere dagen onderdak in LanterenVenster Rotterdam. Ook dit jaar verwelkomt AFFR tientallen internationale filmmakers en zal het naar verwachting worden bezocht door 7500 liefhebbers van film, stad en architectuur van over de hele wereld.

Lees meer

Film – Stad – Architectuur

AFFR onderzoekt de relatie tussen film, stad en architectuur door het programmeren en vertonen van films en door het organiseren van inleidingen en debat.

Lees meer

Geschiedenis

De stichting Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) is opgericht in 2000 en organiseerde dat jaar het eerste architectuur filmfestival ter wereld. Er volgden volwaardige edities in 2001 en 2003. In 2007 maakte AFFR een hernieuwde start en in 2009 breidde het festival flink uit in bezoekersaantallen en programmering.

Lees meer

Organisatie

De mensen achter het festival

Lees meer

Pers

Persinformatie

Lees meer
  • Fondsen, Sponsoring & Partners AFFR wordt mede mogelijk gemaakt door een aantal publieke en private fondsen, door een groeiend aantal sponsoren en door een brede range aan onderwijs-, programma- en mediapartners. Lees meer

Leaning into the Wind: Andy Goldsworthy best gewaardeerde film AFFR 2018

De film 'Leaning into the Wind: Andy Goldsworthy' van de Duitse regisseur Thomas Riedelsheimer is de best beoordeelde film van AFFR 2018. De film behaalde de hoogste gemiddelde score. Na de vertoning van elke film werd het publiek gevraagd om…
Lees meer
Naar festival

De anarchitect en artiest

Opgeleid als architect, maar werkzaam als kunstenaar, heeft Gordon Matta Clark een grote invloed gehad op zowel de architectuur als de kunstwereld. AFFR vertoont dit jaar Crossed Words: Matta Clark Friends. Een film over zijn leven, werk en invloeden. Hanne Verwoert dook in het leven van Matta Clark en onthulde zijn aantrekkingskracht op de architectuurwereld.

door Hanne Verwoert

Gordon Matta-Clark werd geboren in een artistiek gezin. Zijn vader was de beroemde Chileense surrealistische schilder Roberto Matta, en zijn moeder was de schilder Anna Clark. Hij groeide op omringd door intellectuelen, waaronder Marcel Duchamp. Door zijn slechte relatie met zijn vader nam hij de Spaanse traditie over en veranderde hij zijn naam van Matta in Matta-Clark.

Matta-Clark werd opgeleid als architect aan de Cornell University in New York, waar hij leefde tijdens een recessie die werd gedomineerd door armoede, sociale problemen en leegstaande huizen. Ontevreden over de kritieke situatie binnen de architectuur, richtte Matta-Clark zich op de kunst. De Franse literatuur aan de Sorbonne werd gehouden in 1968, het jaar van studentenprotesten. Daar leerde hij  over de Situationisten en werd geïnspireerd door de Dada-beweging, die zijn spel met woorden en teksten beïnvloedde.

Na zijn terugkeer in New York stichtte Matta-Clark Anarchitecture, een informele groep kunstenaars waaronder Carol Goodden, Gene Highstein en Richard Nonas. Ze waren zeer kritisch over architectuur en architecturaal discours. De naam Anarchitecture betekende ‘Anarchy Architecture’ en de groep richtte zich op onderzoek, kritiek en politieke discussie. Ze maakten een tentoonstelling in galerij 112 Greene Street. De kunstenaars Robert Smithson, Philip Glass, Andy Warhol en Helio Oiticica woonden rond deze tijd in New York en werkten met elkaar samen.

Matta-Clark was een soort van danser door het leven die ook van koken hield. Hij ontwierp een restaurant voor zijn vriendin Carol Goodden, een kunstenaar en danser van het experimentele danscollectief Trisha Brown Dance Company. Het bevatte een open keuken, iets dat toen nog heel nieuw was, waar ze kunstenaars uitnodigden om een ​​diner te koken. Een van de beroemdste diners was het zogenaamde bottendiner, ontwikkeld door Matta-Clark zelf. Hij nam de overgebleven botten in om een ​​ketting te maken. Deze hoogst creatieve periode legde de basis voor zijn latere werk.

Deze vroege perfomances verkenden de voorbereiding en transformatie van materialen. Matta-Clark paste vergelijkbare methoden toe als een vorm van theater in de architectuur. Het verschil met architectuur is dat het geen eigen ontwerpen heeft ontwikkeld, maar heeft gereageerd op bestaande gebouwen. Hij creëerde vormen en opening waardoor het licht binnenkwam. Een van zijn beroemde werken is Splitting, dat hij in 1974 creëerde door een huis in New Jersey in tweeën te knippen. Dit trok veel aandacht en andere uitnodigingen volgden snel. Opmerkelijke werken die volgden waren Conical Intersect in Parijs in 1975, dicht bij het geplande Centre Pompidou en Office Baroque in Antwerpen in 1977.

Het werk van Gordon Matta-Clark wordt bewaard in museumcollecties en heeft tientallen architecten, ontwerpers, kunstenaars en theoretici beïnvloed en geïnspireerd, waaronder Steven Holl, Diller Scofidio + Renfro, Mark Wigley en Rem Koolhaas, die opmerkte: “In die tijd was het meest schokkende, opwindende aspect van zijn werk misschien de glamour van overtreding. Nu denk ik dat zijn werk een zeer sterke, vroege illustratie was van de kracht van het afwezige, van de leegte, van de eliminatie, d.w.z. het toevoegen en maken.”

Crossed Words: Matta Clark Friends is op donderdag 11 oktober en zondag 14 oktober te zien tijdens AFFR 2018.

film • stad • architectuur 9 - 13 okt. 2019
Ja, ik accepteer cookies

AFFR gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. 
Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.

Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook. Meer informatie hierover vindt u in ons cookie-statement.